Τρίτη 22 Μαΐου 2012

Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για το πόρισμα της Επιτροπής για τη μόλυνση στον ΧΥΤΑ Ελληνικού




Οι πρόσφατες εξελίξεις στο θέμα του ΧΥΤΑ Ελληνικού συζητήθηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο μετά την έκδοση της της Επιτροπής διερεύνησης των φαινομένων ρύπανσης απορροών περιοχής του έργου: «Κατασκευή ΧΥΤΑ 1ης διαχειριστικής ενότητας (Ν. Ιωαννίνων) Περιφέρειας Ηπείρου».
Το Δημοτικό Συμβούλιο ομόφωνα αποφάσισε: 


  1. Η δοκιμαστική λειτουργία του ΧΥΤΑ Ελληνικού απέτυχε. Οι περιβαλλοντικοί όροι δεν τηρούνται και η λειτουργία του αποδεικνύεται επικίνδυνη για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία και πρέπει άμεσα να ανασταλεί. Το έργο αυτό δεν μπορεί να παραληφθεί. Μετά την αποτυχημένη δοκιμαστική λειτουργία οι ευθύνες για την παραλαβή και τη συνέχιση της  «κανονικής» λειτουργίας ενός τέτοιου έργου θα είναι μεγάλες.
  2. Η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος πρέπει άμεσα να επιληφθεί, με βάση όλα τα υπάρχοντα στοιχεία. Ο Δήμος Βορείων Τζουμέρκων θα απευθυνθεί προσκομίζοντας πλήρη φάκελο των στοιχείων για την προβληματική και ρυπαίνουσα λειτουργία του ΧΥΤΑ. Φάκελος επίσης θα αποσταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Περιβάλλοντος.
  3. Η Δικαιοσύνη πρέπει να αναζητήσει τις όποιες ευθύνες προκύπτουν από τον τρόπο που λειτούργησε μέχρι σήμερα ο ΧΥΤΑ, με αποτέλεσμα τη σημερινή επιβαρυντική για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία κατάσταση. Με τα νέα δεδομένα η Δικαιοσύνη πρέπει να κάνει δεκτό το αίτημα για αναστολή της λειτουργίας του ΧΥΤΑ.
  4. Ο Δήμος Βορείων Τζουμέρκων δεν μπαίνει στη λογική διλλημάτων περί διάθεσης των απορριμμάτων. Θα ενημερώσει τους κατοίκους και τους φορείς της ευρύτερης περιοχής, εξετάζοντας το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων.
  5. Επαναλαμβάνουμε τη θέση μας για την ανάγκη άμεσης χωροθέτησης νέας θέσης ΧΥΤΥ, που θα καλύπτει τις ανάγκες της Διαχειριστικής Ενότητας Ιωαννίνων ή και ολόκληρης της Περιφέρειας Ηπείρου.


Ολόκληρη η απόφαση του Δ.Σ. :


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΝΟΜΟΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΔΗΜΟΣ ΒΟΡΕΙΩΝ ΤΖΟΥΜΕΡΚΩΝ

Αριθ. Απόφ.: 120/2012



ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
Από το πρακτικό της 7ης Συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Βορείων Τζουμέρκων

ΘΕΜΑ: «Συζήτηση επί των πρόσφατων εξελίξεων στο θέμα του ΧΥΤΑ Ελληνικού».

Στα Πράμαντα και στο Δημοτικό Κατάστημα σήμερα στις 16 του μηνός Μαΐου του έτους 2012 ημέρα της εβδομάδας Τετάρτη και ώρα 19:00μ.μ συνήλθε σε τακτική συνεδρίαση το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Βορείων Τζουμέρκων, ύστερα από την 7299/11-05-2012 έγγραφη πρόσκληση του Προέδρου που επιδόθηκε με αποδεικτικό στους δημοτικούς συμβούλους σύμφωνα με το άρθρο 67 του Ν.3852/2010 (ΦΕΚ Α' 87).
Διαπιστώθηκε ότι υπάρχει νόμιμη απαρτία, δεδομένου ότι σε σύνολο 27 μελών, βρέθηκαν παρόντα τα 21 μέλη και ονομαστικά:

ΠΑΡΟΝΤΕΣ                                                                    ΑΠΟΝΤΕΣ
1.Τσαμπούλας Κων/νος                                                   1. Σόντη Ουρανία
2. Γκορτζής Σταύρος                                                       2. Σκαμαντζούρας Γεώργιος
3. Κολοκούρη Ελενίτσα                                                   3. Τραγουδάρας Λάμπρος
4. Κότσιας Γεώργιος                                                        4. Γκεσούλη Αλεξάνδρα
5. Τάτσης Δημήτριος                                                        5. Νικολού Αιμιλία
6. Βαΐτσης Νικόλαος                                                        6. Μασαλάς Βασίλειος
7. Γκρέστας Σωκράτης                                                    (οι οποίοι δεν προσήλθαν
8. Λάνταβος Αλκιβιάδης                                                   αν και προσκλήθηκε νόμιμα)
9. Ζώνιος Άγγελος
10. Μολώνη Παναγιώτα
11. Τσιλογιάννης Δημήτριος
12. Μέγας Ευάγγελος
13. Σκαμνέλος Χρήστος
14. Αργύρης Ιωάννης
15. Βάσιος Άγγελος
16. Νάκας Παντελής
17. Γκρέστας Παναγιώτης
18. Τσόδουλος Βασίλειος
19. Κωσταγιάννης Αχιλλέας
20. Σταύρου Ιωάννης
21. Μάνθος Παναγιώτης

Ο Δήμαρχος κ. Ιωάννης Σεντελές προσκλήθηκε και παρίσταται στη συνεδρίαση.

Στη συνεδρίαση παρευρίσκεται και η κ. Μεράντζα Παναγιώτα υπάλληλος του Δήμου για την τήρηση των πρακτικών.



Επίσης παρευρέθησαν και οι κύριοι
  • Αναστασίου Τάτσης Κων/νος Εκπρόσωπος Τοπικής Κοινότητας Ραφταναίων
  • Βασιλείου Γεώργιος Εκπρόσωπος Τοπικής Κοινότητας Πετροβουνίου
  • Κωσταγιάννης Αχιλλέας Εκπρόσωπος Τοπικής Κοινότητας Βαπτιστού
  • Μαγγιώρος Γεώργιος Εκπρόσωπος Τοπικής Κοινότητας Πηγαδίων
  • Νίκου Δημήτριος Πρόεδρος Τοπικού Συμβουλίου Καλεντζίου
  • Νταλίτσας Κων/νος Πρόεδρος Τοπικού Συμβουλίου Πλατανούσας
  • Σιαπλαούρας Ευστάθιος Πρόεδρος Τοπικού Συμβουλίου Πραμάντων
  • Τάτσης Ηλίας Πρόεδρος Τοπικού Συμβουλίου Μονολιθίου
  • Τζουβάρας Δημήτριος Εκπρόσωπος Τοπικής Κοινότητας Αμπελοχωρίου
  • Γκίζας Νικόλαος Εκπρόσωπος Τοπικής Κοινότητας Συρράκου
  • Κωσταδήμας Βασίλειος Πρόεδρος Τοπικού Συμβουλίου Ματσουκίου

Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έδωσε το λόγο στον Δήμαρχο κ. Ι. Σεντελέ
     O κ Δήμαρχος εισηγούμενος το 1ο θέμα της ημερήσιας διάταξης ανέφερε:

Με την 30786/222/04-04-2012 απόφαση του Περιφερειάρχη Ηπείρου ορίστηκε Επιτροπή για τη διερεύνηση των φαινομένων ρύπανσης απορροών περιοχής του έργου: «Κατασκευή ΧΥΤΑ 1ης διαχειριστικής ενότητας (Ν. Ιωαννίνων) Περιφέρειας Ηπείρου».
H επιτροπή παρέδωσε στις 10-5-2012 σχετική έκθεση. Επί της εκθέσεως αυτής και γενικότερα  του τρόπου λειτουργίας του ΧΥΤΑ κατά τη λεγόμενη «δοκιμαστική λειτουργία» κάνουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις:

A. Παρατηρήσεις επί των συμπερασμάτων και του πορίσματος της έκθεσης της Επιτροπής διερεύνησης των φαινομένων ρύπανσης απορροών περιοχής του έργου: «Κατασκευή ΧΥΤΑ 1ης διαχειριστικής ενότητας (Ν. Ιωαννίνων) Περιφέρειας Ηπείρου», σύμφωνα με την αρίθμησή τους μέσα στην έκθεση.

  1. Χωρίς πλέον καμιά αμφιβολία διαπιστώνεται εκείνο που εξαρχής είχε υποστηρίξει ο Δήμος Βορείων Τζουμέρκων, ότι δηλαδή αδιαμφισβήτητα η αιτία των φαινομένων μόλυνσης περιφερειακά του ΧΥΤΑ είναι η λειτουργία του ΧΥΤΑ.
  2. Οι δεξαμενές της μονάδας βιολογικού καθαρισμού αναφέρεται ότι είναι στεγανές. Σημειώνουμε ότι απαιτήθηκε διορθωτική παρέμβαση σε μία εξ αυτών κατά τις δοκιμές στεγανότητας. Επισημαίνουμε επίσης ότι στην έκθεσή του ο καθηγητής κ. Ι.  Κουμαντάκης διατυπώνει επιφυλάξεις για την τοποθεσία, όπου κατασκευάστηκαν οι δεξαμενές του βιολογικού καθαρισμού, πάνω σε μπάζα και τον κίνδυνο μελλοντικής κατολίσθησης.

  1. Κύτταρο. (Ήταν εξαρχής φανερή η διάθεση για απενοχοποίηση του κυττάρου, καθώς είναι φανερό ότι μια τέτοια αστοχία εμφανίζει και την μεγαλύτερη δυσκολία ως προς την αποκατάστασή της. Χαρακτηριστικές ήταν οι δηλώσεις τον πρώτο καιρό εκ μέρους της Περιφέρειας και όχι μόνο, που ουσιαστικά απέκλειαν το κύτταρο ως αιτία της μόλυνσης). Η επιτροπή, μολονότι ελαχιστοποιεί την πιθανότητα για διαρροή του κυτάρρου, όχι απλώς δεν την αποκλείει αλλά παραδέχεται ότι χρειάζεται περαιτέρω παρακολούθηση.

4.    Γεωτρήσεις. Η ρύπανσή τους αιτιολογείται από την Επιτροπή από «απόρριψη επιβαρυμένων υδάτων στην εγγύτητα αυτών….η οποία πλέον έχει εκλείψει». Ρωτάμε ευθέως. Τι σημαίνει εγγύτητα; Γνωρίζει η επιτροπή κάτι που εμείς δεν ξέρουμε; Έχουν βάση οι φήμες, που το προηγούμενο χρονικό διάστημα κυκλοφόρησαν, περί διοχέτευσης μολυσμένων στραγγισμάτων απευθείας εντός των γεωτρήσεων; Γιατί δεν λήφθηκαν δείγματα από αυτήν την «εγγύτητα» για να έχουμε συγκριτικά στοιχεία;

  1. Μολυσμένες εκροές κατάντι του κυττάρου. Είναι φανερό ότι η ύπαρξή τους  και η πορεία της μόλυνσής τους ενοχοποιεί ευθέως το κύτταρο. Η επιτροπή το παραδέχεται, μολονότι γίνεται προσπάθεια υποβάθμισης.

6.    Πηγή στη Λεύκα. Η πηγή με την μεγαλύτερη ένταση της μόλυνσης δεν μπορεί ασφαλώς να αγνοηθεί. Μολονότι ως αιτία επαναφέρεται κι εδώ η απροσδιόριστη «εγγύτητα», που προαναφέραμε, δηλώνεται καθαρά ότι χρήζει περαιτέρω προσεκτικής παρακολούθησης και διερεύνησης

  1. Μη ύπαρξη έργων συλλογής ομβρίων. Διαπιστώνεται ξεκάθαρα ότι από την μελέτη και κατασκευή του ΧΥΤΑ παραλήφθηκαν έργα απολύτως αναγκαία για τη σωστή διαχείριση του υδραυλικού φορτίου. Είναι φανερό ότι η έλλειψη των έργων αυτών καθιστά τη λειτουργία του ΧΥΤΑ εξαιρετικά προβληματική, αν όχι αδύνατη.

  1. Αν καταλαβαίνουμε καλά μια κάπως δυσνόητη διατύπωση, μολονότι η επιτροπή αποδίδει το φαινόμενο της ρύπανσης, κατά κύριο λόγο, στην  «αποφόρτιση του υδραυλικού φορτίου», εντούτοις παραδέχεται ότι πρέπει να διερευνηθεί το ενδεχόμενο διαρροής του κυττάρου.

  1. Γίνεται σαφές ότι οι σημερινές συνθήκες στο ΧΥΤΑ, πολύ μεγάλη δυναμική φόρτιση, πληρότητα δεξαμενών, μειωμένη απόδοση του βιολογικού καθαρισμού κ.λ.π., δημιουργούν κρίσιμη κατάσταση εκτάκτου ανάγκης στο σύστημα. Αναφέρεται επίσης καθαρά ότι  η εγκατάσταση του Βιολογικού Καθαρισμού δεν έχει επιτύχει τις προβλεπόμενες από τη μελέτη και την Ε.Π.Ο. αποδόσεις και απέχει μακράν αυτών.

  1.  Χωρίς αιτιολόγηση διατυπώνεται το συμπέρασμα ότι ένα ενδεχόμενο κλεισίματος του ΧΥΤΑ όχι μόνο δεν είναι αναγκαίο αλλά θα επιδείνωνε περαιτέρω την κατάσταση. Ποια κατάσταση αλήθεια θα επιδείνωνε το κλείσιμο του ΧΥΤΑ; Μήπως τη μόλυνση των πηγών; Διότι αυτό είναι το κρίσιμο. Ένα είναι βέβαιο. Ότι η λειτουργία του ΧΥΤΑ, με τις συνθήκες που διαπιστώθηκαν και περιγράφονται στην έκθεση, είναι εκείνη που επιβαρύνει περιβαλλοντικά την ευρύτερη περιοχή.


B. Παρατηρήσεις επί των προτάσεων της Επιτροπής

          Η πρώτη γενική παρατήρηση της Επιτροπής: «Αν στα φαινόμενα που διαπιστώνονται και παρατηρούνται δεν γίνουν διορθωτικές παρεμβάσεις, τότε θα έχουμε επανάληψή τους με ενδεχόμενο ακόμη και την επιδείνωσή τους», όχι μόνο μας βρίσκει σύμφωνους αλλά συμπληρώνουμε την ανάγκη οι παρεμβάσεις αυτές να γίνουν στην έκταση και την ποιότητα που απαιτούνται και όχι υπό το βάρος διλημμάτων, γύρω από τη συνέχιση της λειτουργίας του ΧΥΤΑ.

1.    Συνέχιση δειγματοληψιών. Είναι φανερό ότι η Επιτροπή δεν μπορεί να τεκμηριώσει με απόλυτο τρόπο τα όποια μέχρι στιγμής συμπεράσματά της και προτείνει την συνέχιση της έρευνας.

2.    Ρύθμιση λειτουργίας του Βιολογικού Καθαρισμού. Η λειτουργία του βιολογικού είναι σαφώς προβληματική. Στην πραγματικότητα και επί της ουσίας ο Βιολογικός Καθαρισμός δεν δούλεψε κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής λειτουργίας. Πέραν των αναφερομένων προβλημάτων και της έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού θέλουμε να σημειώσουμε και την ανάγκη επανεξέτασης της αρχικής μελέτης κατασκευής του Βιολογικού ως προς την καταλληλότητα του μεγέθους του, σε σχέση με το φορτίο του ΧΥΤΑ, την επαναδιαστασιολόγησή του και την πιθανή ανάγκη αύξησης του μεγέθους του με την κατασκευή επιπρόσθετων δεξαμενών κ.λ.π.

3.    Αποφόρτιση του κυττάρου. Να εξειδικευτούν οι τρόποι και να προταθούν συγκεκριμένα μέτρα.

4.    Εναλλακτικές λύσεις προς απομάκρυνση των ομβρίων. Ποιες είναι αυτές, ποιος θα επιληφθεί, ποιο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και πώς θα χρηματοδοτηθούν;

5.    Γίνεται σαφές ότι δεν υπάρχουν σχέδια εναπόθεσης των απορριμμάτων. Ποιος θα τα εκπονήσει; Τι γινόταν μέχρι σήμερα και ποιος ευθύνεται;

6.    Εναλλακτικές εκτάσεις για άρδευση μετά από σχετική μελέτη. Είναι φανερό ότι μια ακόμα μελετητική αστοχία στη λειτουργία του ΧΥΤΑ αποδεικνύεται. Η διαχείριση του τελικού προϊόντος του ΧΥΤΑ, μέσω της άρδευσης των υπαρχόντων, σε μια ακατάλληλη περιοχή και διάταξη, δένδρων εντός του ΧΥΤΑ, είναι ανεπαρκής. Η μελέτη λοιπόν της διαχείρισης των επεξεργασμένων στραγγισμάτων πρέπει ουσιαστικά να ξεκινήσει από την αρχή. Μέχρι την εκπόνηση και την υλοποίησή της, πού θα διοχετεύονται τα στραγγίσματα;

7.    Περιοδικές δειγματοληψίες σε σημεία του «μέγα ρέματος». Υποθέτουμε ότι προτείνονται λόγω του ότι η εμφάνισή της ρύπανσης εκεί δεν φαίνεται να αιτιολογείται από την «εγγύτητα» αλλά ενοχοποιεί ευθέως το κύτταρο.

8.    Καθαρισμός και απολύμανση των γεωτρήσεων Γ1, Γ2, Γ3. Στην όλη υπόθεση της εμφάνισης της μόλυνσης στις γεωτρήσεις, οι οποίες όταν αρχικά ανοίχτηκαν υποτίθεται ότι δεν είχαν νερό (και άρα δεν υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία) και στη συνέχεια απέκτησαν και μάλιστα μολυσμένο, στεκόμαστε με μεγάλη επιφύλαξη. Θέλουμε περαιτέρω εξηγήσεις και για τον τρόπο που μολύνθηκαν και τι ακριβώς περιλαμβάνει ο καθαρισμός και η απολύμανσή τους.

9.    Πρόγραμμα ιχνηθέτησης. Ένα τέτοιο πρόγραμμα θα γίνει αποδεκτό από το Δήμο Βορείων Τζουμέρκων όταν γίνει με αποκλειστική ευθύνη της Περιφέρειας, κατατεθεί έγκαιρα και γίνει αποδεκτό και διασφαλιστεί η συμμετοχή εκπροσώπου μας σε κάθε στάδιο υλοποίησής του. Εκφράζουμε επιφυλάξεις για ενδεχόμενες ενέργειες που μπορεί ήδη να έχουν γίνει και οι οποίες πιθανόν να αλλοιώσουν τα οποιαδήποτε αποτελέσματα μιας μελλοντικής ιχνηθέτησης.

10.                       Εξειδικευμένο επιστημονικό και εργατοτεχνικό προσωπικό. Αυτονόητο. Γιατί δεν απαιτήθηκε να υπάρχει κατά τη δοκιμαστική λειτουργία;


Γ. Παρατηρήσεις επί της «δοκιμαστικής λειτουργίας» του ΧΥΤΑ.

Σύμφωνα με τα γραφόμενα στην Έκθεση:

  • Η δοκιμαστική λειτουργία του ΧΥΤΑ άρχισε στις 3-11-2011
  • Στις 12-1-2012 (δηλαδή με την παρέλευση χρονικού διαστήματος μεγαλύτερου των 2 μηνών !) διαπιστώνεται ότι ο Βιολογικός Καθαρισμός δεν έχει τεθεί σε λειτουργία. Επίσης, λόγω μη λειτουργίας του βιολογικού, το κύτταρο είναι γεμάτο νερά με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η συμπύκνωση και η επικάλυψη των σκουπιδιών. Δηλαδή 2,5 μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας του ΧΥΤΑ αυτός λειτουργεί απλά σαν μια κοινή χωματερή.

-----------------------------------------------------------------------
**Εδώ πρέπει να κάνουμε την παρακάτω παρεμβολή:**
Μετά την έναρξη λειτουργίας του ΧΥΤΑ και σε συνέχεια συσκέψεων που προσκαλούσε ο Δήμαρχος Ιωαννιτών με τη συμμετοχή των Δημάρχων του Νομού και στόχο το εσπευσμένο κλείσιμο της Δουρούτης και τη μεταφορά του συνόλου των σκουπιδιών στο Ελληνικό, ο Δήμος Βορείων Τζουμέρκων απευθύνθηκε με το από 30-11-2011 έγγραφό του προς την Περιφέρεια της Ηπείρου, όπου αναφέρει τα εξής:

«Σε συνέχεια ερωτημάτων που υποβλήθηκαν εκ μέρους της αντιδημάρχου κ. Κολοκούρη στην σύσκεψη της Παρασκευής 25-11-2011 παρακαλούμε όπως έχουμε τις απαντήσεις σας στα παρακάτω ερωτήματα:

α) Τι συγκεκριμένο προσωπικό (αριθμός, ειδικότητες) προβλέπεται από τη σχετική μελέτη για τη λειτουργία του ΧΥΤΑ;
β) Υπάρχει το προσωπικό αυτό σήμερα; Έχει προβεί ο εργολάβος στις σχετικές προσλήψεις;
γ) Αναφέρεται στη σύμβαση που έχει υπογραφεί αναλυτικά το απαιτούμενο προσωπικό και η υποχρέωση του εργολάβου να το χρησιμοποιεί;
δ)  Λειτουργεί ο βιολογικός καθαρισμός; Που πάνε σήμερα τα αποστραγγίσματα;
ε) Πώς γίνεται ο έλεγχος της λειτουργίας του ΧΥΤΑ; Ποιοι υπάλληλοι συγκεκριμένα είναι υπεύθυνοι και ποιες οι παρατηρήσεις τους για τη μέχρι σήμερα λειτουργία;
στ) Ελέγχεται και με ποιον τρόπο η φύση των απορριμμάτων που διοχετεύονται στον ΧΥΤΑ; (νοσοκομειακά και άλλα απαγορευμένα απόβλητα, ογκώδη αντικείμενα κ.λ.π.)
ζ) Ποια είναι η προοπτική βελτίωσης της πρόσβασης στον ΧΥΤΑ; Τόσον του δρόμου από τον κόμβο Ελληνικού έως ΧΥΤΑ, όσον και του τμήματος της Επαρχιακής Οδού από τον κόμβο Κουτσελιού μέχρι το Ελληνικό, στην οποία ο φόρτος της κίνησης έχει αυξηθεί σημαντικά;
η) Τι γίνεται με την υπόθεση των σταθμών μεταφόρτωσης και της ανακύκλωσης;

       Παρακαλούμε επίσης να μας δοθούν αντίγραφα από:
            Τη μελέτη για τη λειτουργία του ΧΥΤΑ
            Τη σύμβαση που έχει υπογραφεί
            Τις τυχόν αναφορές που έχουν συνταχθεί από τους αρμόδιους επιβλέποντες υπαλλήλους για τη μέχρι τώρα λειτουργία του ΧΥΤΑ.»

            Η απάντηση στο έγγραφο αυτό ήρθε ενάμισι μήνα μετά, με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 88746/9244/ 10-1-2012 έγγραφο της Περιφέρειας Ηπείρου, υπογεγραμμένο από την Αντιπεριφερειάρχη κ. Τ. Καλογιάννη.
          Στο έγγραφο αυτό τα ερωτήματά μας απαντώνται ως εξής:

(α+β+γ): Ο αριθμός και οι ειδικότητες των εργαζομένων ανά βάρδια καθώς και τα καθήκοντα αυτών αναφέρονται αναλυτικά στη Μελέτη Οργάνωσης και Λειτουργίας του ΧΥΤΑ. Στη φάση της δοκιμαστικής λειτουργίας το ανωτέρω προσωπικό διατίθεται από την Ανάδοχο Κ/ξία.
(δ): Όλες οι εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού έχουν δοκιμαστεί και βρίσκονται σε πλήρη και κανονική λειτουργία.  Τα στραγγίσματα συγκεντρώνονται στο φρεάτιο του πυθμένα της λεκάνης και οδηγούνται, μέσω αντλίας, στις δεξαμενές του βιολογικού για περαιτέρω επεξεργασία.

Παρατήρηση: Σύμφωνα με το έγγραφο, στις 10-1-2012 διαβεβαιώνεται ότι ο βιολογικός λειτουργεί πλήρως και κανονικά. Σύμφωνα με την έκθεση, στις 12-1-2012 διαπιστώνεται ότι ουδέποτε ξεκίνησε η λειτουργία του βιολογικού!

Από τις υπόλοιπες απαντήσεις του εγγράφου σημειώνουμε την:
(στ): Η απόθεση των απορριμμάτων είναι συμβατή με τα οριζόμενα στην ΚΥΑ 19369/1546/1997

Παρατήρηση: Δίνεται δηλαδή αβίαστα η διαβεβαίωση ότι τα απορρίμματα που διοχετεύονται στο ΧΥΤΑ είναι τα πρέποντα ενώ είναι γνωστό ότι ουδέποτε κατά τη δοκιμαστική λειτουργία του ΧΥΤΑ έγινε ο παραμικρός προβλεπόμενος έλεγχος για τη φύση των απορριμμάτων.

Είναι φανερό ότι με το παραπάνω έγγραφο επιχειρείται από την πλευρά της Περιφέρειας η παρουσίαση μιας ωραιοποιημένης εικόνας λειτουργίας του ΧΥΤΑ, χωρίς κανένα πρόβλημα, τη στιγμή που μέσα από την έκθεση είναι φανερό πως τίποτα σχεδόν δεν έγινε σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
-----------------------------------------------------------------------------------

  • Στις 20-1-2012 η διευθύνουσα υπηρεσία δίνει εντολή για εκκένωση της δεξαμενής απολύμανσης – αποθήκευσης. Είναι φανερό ότι τα νερά που συγκεντρώθηκαν μετά από 2,5 μήνες μη λειτουργίας ουσιαστικά του ΧΥΤΑ, κάπου έπρεπε να πάνε. Ερώτημα 1: Είναι δυνατόν μετά από 2,5 μήνες τα νερά αυτά να ήταν καθαρά; Ερώτημα 2: Πού τα διοχέτευσε ο εργολάβος;
Την ίδια ημερομηνία δίνεται εντολή στον ανάδοχο για «άμεση λειτουργία της διαδικασίας βιολογικής επεξεργασίας των στραγγισμάτων.»
  • Στις 17-1-2012 (ένα περίπου μήνα μετά) διαπιστώθηκε ότι «δεν έχει γίνει καμία ενέργεια. Οι δεξαμενές παρέμεναν γεμάτες και η στάθμη των υδάτων στο κύτταρο είχε ανέβει. Υπήρχε δε έντονη δυσοσμία τόσο στο χώρο του κυττάρου, όσο και στο χώρο των δεξαμενών.» Ερώτημα. Η επίβλεψη του τρόπου λειτουργίας του ΧΥΤΑ δεν έπρεπε να είναι συνεχής; Γιατί χρειάστηκε να περάσει ένας ολόκληρος μήνας μετά την εντολή για λειτουργία του βιολογικού για να διαπιστωθεί ότι καμία ενέργεια δεν είχε γίνει!
  • Στις 28-2-2012 (10 μέρες μετά) «η διευθύνουσα υπηρεσία με ειδική διαταγή προς την ανάδοχο δίνει εντολή για άμεση λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού». Παρατήρηση: Με απλά λόγια 4 μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας του ΧΥΤΑ ο βιολογικός δεν έχει ξεκινήσει καν τη λειτουργία του! (Σημειώνουμε ότι η δοκιμαστική λειτουργία διαρκεί μόλις 6 μήνες)
  • 2-3-2012 γίνεται επιτέλους η έναρξη λειτουργίας του βιολογικού. Σημείωση. Λίγες μέρες μετά και με την εμφάνιση των φαινομένων μόλυνσης, οι αναλύσεις των δειγμάτων από τις δεξαμενές του βιολογικού που πήρε ο Δήμος Βορείων Τζουμέρκων δείχνουν καθαρά ότι σε κάθε περίπτωση ο βιολογικός λειτουργεί πλημμελώς.
  • 8-3-2012 «διαπιστώθηκε ότι έχει αρχίσει η λειτουργία του βιολογικού, λόγω όμως της υψηλής στάθμης των στραγγισμάτων στις δεξαμενές επεξεργασίας ο παραγόμενος αφρός διασκορπίζεται στην περιοχή πέριξ των δεξαμενών. Γίνεται σύσταση στην ανάδοχο για αντιμετώπιση του φαινομένου με πιθανή ταπείνωση της στάθμης των (SBR1  SBR2)». Ερώτημα. Υποδείχτηκαν μήπως στον ανάδοχο τρόποι ταπείνωσης της στάθμης και ποιοι;
  • 19-3-2012 (έχει ήδη παρουσιαστεί η ρύπανση στην πηγή Λεύκα) «…διαπιστώθηκε ότι η στάθμη της 1ης δεξαμενής (SBR1) είχε ταπεινωθεί τουλάχιστον κατά μισό μέτρο (περίπου 1.000 m3).» Ερώτημα. Ρωτήθηκε ο ανάδοχος με ποιον τρόπο «ταπείνωσε» τη στάθμη; Που πήγαν τα 1.000 m3;
  • 30-3-2012 δίνεται εντολή παύσης λειτουργίας του Βιολογικού. (αναρωτιόμαστε πότε τελικά λειτούργησε αυτός ο βιολογικός, μέσα στη δοκιμαστική λειτουργία)

Συμπέρασμα: Τα παραπάνω δείχνουν καθαρά ότι ο Βιολογικός Καθαρισμός δεν λειτούργησε και γενικότερα η εξάμηνη δοκιμαστική λειτουργία απέτυχε.

Δ. Παρατηρήσεις επί της τήρησης των Περιβαλλοντικών Όρων

Η απόφαση περιβαλλοντικών όρων υπ’ αριθμ 639/15/02/2006 αναφέρει μεταξύ άλλων:

1.    Να τηρείται αρχείο ελέγχου των εισερχομένων στερεών αποβλήτων (π.χ. ελαστικά, απόβλητα ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού, ορυκτέλαια κλπ).(Δεν τηρείται τέτοιο αρχείο.)
  1. Η μεταφορά των απορριμμάτων στο χώρο διάθεσης να γίνεται με ειδικά ανατρεπόμενα φορτηγά οχήματα (κλειστού τύπου απορριμματοφόρα). Όλα τα εισερχόμενα απορριμματοφόρα οχήματα να ελέγχονται οπτικά πριν εναποθέσουν τα απορρίμματά τους και περιοδικά να εκτελούνται δειγματοληψίες στο φορτίο τους. (Δεν γίνονται έλεγχοι)
  2. Να γίνεται καθαρισμός των τροχών των διακινούμενων απορριμματοφόρων στον ειδικά κατασκευασμένο χώρο, μετά την εκφόρτωση, πριν την έξοδό τους από το ΧΥΤΑ. (Δεν γίνεται)
4.    Να τηρείται αρχείο δειγματοληψιών των αποβλήτων. Οι μέθοδοι δειγματοληψίας, αναλύσεων και μετρήσεων που θα εφαρμόζονται να είναι πρότυπες και διεθνώς δόκιμες.(Δεν γίνονται δειγματοληψίες και επομένως δεν τηρείται και το σχετικό αρχείο.)
5.    Να διενεργούνται εργαστηριακές αναλύσεις της ποιότητας των στραγγισμάτων. Οι αναλύσεις των στραγγισμάτων να πραγματοποιούνται σε αρμόδιο κρατικό φορέα ή αναγνωρισμένο ιδιωτικό εργαστήριο ή σε κατάλληλο εργαστήριο εντός του ΧΥΤΑ. Οι παράμετροι που θα αναλύονται σύμφωνα με την ΚΥΑ 114218/97 και ΚΥΑ 29407/02 θα είναι : pH, COD, BOD, οσμές, αγωγιμότητα, θολερότητα, θερμοκρασία, φαινόλες, φώσφορος, άζωτο, ολικά στερεά, διαλυμένα στερεά κλπ. Το κόστος των αναλύσεων βαρύνει τον φορέα λειτουργίας. (Κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής λειτουργίας δεν έγινε καμία ανάλυση και δεν υπάρχει κανένα σχετικό αρχείο)
6.    Ο αρμόδιος φορέας λειτουργίας του ΧΥΤΑ είναι υπεύθυνος για την εκπαίδευση του προσωπικού. Να υπάρχει ειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό για την δοκιμαστική λειτουργία (Χημικός Μηχανικός, Μηχανολόγος Μηχανικός κλπ).(Δεν υπάρχει το προσωπικό που απαιτείται)
7.    Ότι θα πρέπει να εξασφαλίζεται η χωρητικότητα της δεξαμενής συλλογής στραγγισμάτων, ώστε σε κάθε περίπτωση να επαρκεί για την αποθήκευση τριών ημερών, προκειμένου να αποτραπεί η διάθεση ανεπεξέργαστων στραγγισμάτων στο έδαφος ή σε άλλο φυσικό αποδέκτη της περιοχής.(Αποδείχτηκε ότι όχι μόνο δεν τηρήθηκε αυτός ο όρος αλλά αντιθέτως διοχετεύτηκαν στραγγίσματα στην «εγγύτητα» του ΧΥΤΑ)
8.    Τα επεξεργασμένα λύματα θα διατίθενται θα διατίθενται για άρδευση φυτών εντός του χώρου ή επανακυκλοφορία στο χώρο του ΧΥΤΑ, μετά από έγκριση των αρμοδίων Υπηρεσιών Υγείας. Τα επεξεργασμένα στραγγίσματα και μόνο θα μπορούν να επανακυκλοφορούν στο σώμα του ενεργού ΧΥΤΑ. (Δεν τηρήθηκε ο όρος)
9.    Πριν την έναρξη λειτουργίας του ΧΥΤΑ να υπάρχει ολοκληρωμένος σχεδιασμός για την ασφαλή λειτουργία του, σύστημα παρακολούθησης όπως και βάση δεδομένων παρακολούθησης, όπως άλλωστε σε όλες τις βιομηχανικές μονάδες.(Δεν τηρήθηκε ο όρος)
10.                       Να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα παρακολούθησης των υπόγειων υδάτων.  Ο έλεγχος να γίνεται με γεωτρήσεις ελέγχου του υδροφόρου ορίζοντα. Να λαμβάνονται δύο δείγματα , ένα στην επιφάνεια του υδροφόρου ορίζοντα και ένα σε βάθος 5 μέτρων. Πριν την έναρξη των εργασιών ταφής απορριμμάτων θα πρέπει να γίνουν αναλύσεις, ώστε να υπάρξουν συγκριτικές τιμές αναφοράς. (Δεν έγιναν τα παραπάνω) 
11.                       Τυχόν αστοχίες στην κατασκευή του ΧΥΤΑ και τυχόν σημαντικές δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον που ενδεχομένως διαπιστωθούν κατά τις διαδικασίες ελέγχου και παρακολούθησης, να γνωστοποιούνται αμέσως στις αρμόδιες αρχές της Περιφέρειας, προκειμένου να ληφθούν μέτρα.(Η γνωστοποίηση των προβλημάτων έγινε από το Δήμο Βορείων Τζουμέρκων)
12.                       Ότι λήφθηκε υπόψη ότι στην ευρύτερη περιοχή δεν υπάρχει κάποιο σημαντικό και αξιόλογο προστασίας στοιχείο, του Φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος της περιοχής του έργου.
13.                       Οι ανωτέρω περιβαλλοντικοί όροι ισχύουν μέχρι 31/12/2016 με την προϋπόθεση ότι θα τηρούνται με ακρίβεια και δεν θα υπάρξουν επιφυλάξεις από τους έργων και δραστηριοτήτων με αποτέλεσμα την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, συνεπάγονται πέραν των κυρώσεων που προβλέπονται σε άλλες διατάξεις της νομοθεσίας, την επιβολή στους υπεύθυνους των προβλεπομένων από τις διατάξεις των άρθρων 28,29 και 30 του Ν. 1650/86 (φεκ 160Α) όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 3010/2002 (ΦΕΚ 91Α/25.4.02).
14.                       Ανάκληση ή τροποποίηση της παρούσας απόφασης γίνεται αν κατά τη φάση της κατασκευής, της λειτουργίας ή μετά την τελική αποκατάσταση του ΧΥΤΑ προκύψει ότι δεν προστατεύεται επαρκώς η δημόσια υγεία και το περιβάλλον.

Παρατηρήσεις - Συμπέρασμα: Αρχικά και πριν να ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του ΧΥΤΑ το φθινόπωρο του 2011, μπορούν να γίνουν οι εξής παρατηρήσεις επί των περιβαλλοντικών όρων.
Είναι σαφές διαβάζοντας τους όρους ότι δεν ορίζεται αποδέκτης για την διάθεση των επεξεργασμένων στραγγισμάτων του βιολογικού καθαρισμού, πράγμα που είναι απαράδεκτο σε κάθε τέτοια μονάδα τέτοιας δυναμικότητας. Το μόνο που αναφέρεται είναι ότι ένας όγκος των επεξεργασμένων λυμάτων θα διατίθεται για άρδευση των φυτών στην περίφραξη του ΧΥΤΑ, το οποίο δεν έχει καμία λογική και προσβάλλει την κοινή λογική. (αριθμός φυτών, κλίσεις των πρανών κ.λ.π.). Ένας άλλος όγκος αυτών θα ανακυκλοφορείται προκειμένου να διατηρεί κάποια σχετική υγρασία στα στερεά απόβλητα που θα βοηθήσει την αποσάθρωσή τους. Επίσης δεν φαίνεται να έχουν οριστεί όροι διάθεσης υγρών αποβλήτων από την Δ/νση Υγείας ως ορίζονται από την Ελληνική Νομοθεσία και ορίζονται σε κάθε τέτοιου είδους μονάδα. Δηλαδή πρέπει να γνωρίζουμε ποιο είναι το όριο διάθεσης του COD, δηλαδή ποιο είναι το αποδεκτό όριο αυτής της παραμέτρου στην έξοδο του βιολογικού καθαρισμού.

Οι παραπάνω όροι αποτελούν το προληπτικό σύστημα οποιαδήποτε βιομηχανικής μονάδας  προκειμένου να μην υπάρξει υποβάθμιση του περιβάλλοντος ή σε περίπτωση που υπάρξει αστοχία να μπορεί να αποκατασταθεί άμεσα.

Εν κατακλείδι αποδεικνύεται ότι βασικοί περιβαλλοντικοί όροι λειτουργίας του ΧΥΤΑ δεν τηρήθηκαν.

ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

  1. Η δοκιμαστική λειτουργία του ΧΥΤΑ Ελληνικού έγινε εσπευσμένα και υπό την πίεση του «κλεισίματος» της χωματερής της Δουρούτης. Δεν προβλέφτηκαν εκείνα τα μέτρα που θα εξασφάλιζαν τη σωστή λειτουργία. Η έναρξη έγινε με προχειρότητα και ουσιαστικά η λειτουργία αφέθηκε στην «καλή θέληση» του εργολάβου.
  2. Η επίβλεψη της δοκιμαστικής λειτουργίας έγινε με πολλές παραλήψεις και με έλλειψη των αυστηρών ελέγχων, που επιβάλλονται για ένα τέτοιο έργο, προς τον εργολάβο. Εκ μέρους της Περιφέρειας έγινε προσπάθεια ωραιοποίησης της κατάστασης, όταν από το Δήμο Βορείων Τζουμέρκων, ο οποίος είναι ο άμεσα ενδιαφερόμενος, ζητήθηκαν στοιχεία για τον τρόπο λειτουργίας του.
  3. Ο Βιολογικός Καθαρισμός δεν λειτούργησε κατά το στάδιο της δοκιμαστικής λειτουργίας. Ισχυρές είναι οι ενδείξεις για ενδεχόμενη εκ κατασκευής ανεπάρκειά του σε σχέση με το μέγεθος και το φορτίο του ΧΥΤΑ. Υπάρχει πρόβλημα στον τρόπο διάθεσης του τελικού προϊόντος και απαιτείται η εξεύρεση εναλλακτικών εκτάσεων για άρδευση.
  4. Απαιτούνται επιπρόσθετες κατασκευαστικές παρεμβάσεις για απομάκρυνση των ομβρίων και ενδεχομένως πρόσθετες δεξαμενές στον Βιολογικό.
  5. Δεν τηρούνται βασικοί και ουσιαστικοί περιβαλλοντικοί όροι.
  6. Ο ΧΥΤΑ είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τη μόλυνση των πηγών στην ευρύτερη περιοχή.
  7. Επικίνδυνες ενέργειες είτε από πρόθεση είτε από βαριά αμέλεια έγιναν καθ’ όλη τη διάρκεια της δοκιμαστικής λειτουργίας.

Κατόπιν των ανωτέρω οι θέσεις του Δήμου Βορείων Τζουμέρκων συνοψίζονται ως εξής:

  1. Η δοκιμαστική λειτουργία του ΧΥΤΑ Ελληνικού απέτυχε. Οι περιβαλλοντικοί όροι δεν τηρούνται και η λειτουργία του αποδεικνύεται επικίνδυνη για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία και πρέπει άμεσα να ανασταλεί. Το έργο αυτό δεν μπορεί να παραληφθεί. Μετά την αποτυχημένη δοκιμαστική λειτουργία οι ευθύνες για την παραλαβή και τη συνέχιση της  «κανονικής» λειτουργίας ενός τέτοιου έργου θα είναι μεγάλες.
  2. Η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος πρέπει άμεσα να επιληφθεί, με βάση όλα τα υπάρχοντα στοιχεία. Ο Δήμος Βορείων Τζουμέρκων θα απευθυνθεί προσκομίζοντας πλήρη φάκελο των στοιχείων για την προβληματική και ρυπαίνουσα λειτουργία του ΧΥΤΑ. Φάκελος επίσης θα αποσταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Περιβάλλοντος.
  3. Η Δικαιοσύνη πρέπει να αναζητήσει τις όποιες ευθύνες προκύπτουν από τον τρόπο που λειτούργησε μέχρι σήμερα ο ΧΥΤΑ, με αποτέλεσμα τη σημερινή επιβαρυντική για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία κατάσταση. Με τα νέα δεδομένα η Δικαιοσύνη πρέπει να κάνει δεκτό το αίτημα για αναστολή της λειτουργίας του ΧΥΤΑ.
  4. Ο Δήμος Βορείων Τζουμέρκων δεν μπαίνει στη λογική διλλημάτων περί διάθεσης των απορριμμάτων. Θα ενημερώσει τους κατοίκους και τους φορείς της ευρύτερης περιοχής, εξετάζοντας το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων.
  5. Επαναλαμβάνουμε τη θέση μας για την ανάγκη άμεσης χωροθέτησης νέας θέσης ΧΥΤΥ, που θα καλύπτει τις ανάγκες της Διαχειριστικής Ενότητας Ιωαννίνων ή και ολόκληρης της Περιφέρειας Ηπείρου.

Το Δημοτικό Συμβούλιο λαμβάνοντας υπόψη την εισήγηση του Δημάρχου και έπειτα από διαλογική συζήτηση

ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ

Σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής για τη διερεύνηση των φαινομένων ρύπανσης απορροών περιοχής του έργου: «Κατασκευή ΧΥΤΑ 1ης διαχειριστικής ενότητας (Ν. Ιωαννίνων) Περιφέρειας Ηπείρου», τα στοιχεία που διαθέτει ο Δήμος Βορείων Τζουμέρκων και τους Περιβαλλοντικούς Όρους που πρέπει να τηρούνται κατά τη λειτουργία του ΧΥΤΑ:
  1. Η δοκιμαστική λειτουργία του ΧΥΤΑ Ελληνικού απέτυχε. Οι περιβαλλοντικοί όροι δεν τηρούνται και η λειτουργία του αποδεικνύεται επικίνδυνη για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία και πρέπει άμεσα να ανασταλεί. Το έργο αυτό δεν μπορεί να παραληφθεί. Μετά την αποτυχημένη δοκιμαστική λειτουργία οι ευθύνες για την παραλαβή και τη συνέχιση της  «κανονικής» λειτουργίας ενός τέτοιου έργου θα είναι μεγάλες.
  2. Η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος πρέπει άμεσα να επιληφθεί, με βάση όλα τα υπάρχοντα στοιχεία. Ο Δήμος Βορείων Τζουμέρκων θα απευθυνθεί προσκομίζοντας πλήρη φάκελο των στοιχείων για την προβληματική και ρυπαίνουσα λειτουργία του ΧΥΤΑ. Φάκελος επίσης θα αποσταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Περιβάλλοντος.
  3. Η Δικαιοσύνη πρέπει να αναζητήσει τις όποιες ευθύνες προκύπτουν από τον τρόπο που λειτούργησε μέχρι σήμερα ο ΧΥΤΑ, με αποτέλεσμα τη σημερινή επιβαρυντική για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία κατάσταση. Με τα νέα δεδομένα η Δικαιοσύνη πρέπει να κάνει δεκτό το αίτημα για αναστολή της λειτουργίας του ΧΥΤΑ.
  4. Ο Δήμος Βορείων Τζουμέρκων δεν μπαίνει στη λογική διλλημάτων περί διάθεσης των απορριμμάτων. Θα ενημερώσει τους κατοίκους και τους φορείς της ευρύτερης περιοχής, εξετάζοντας το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων.
  5. Επαναλαμβάνουμε τη θέση μας για την ανάγκη άμεσης χωροθέτησης νέας θέσης ΧΥΤΥ, που θα καλύπτει τις ανάγκες της Διαχειριστικής Ενότητας Ιωαννίνων ή και ολόκληρης της Περιφέρειας Ηπείρου.


Η παρούσα απόφαση έλαβε αύξοντα αριθμό  120/2012.
Γι’ αυτό συντάχθηκε το παρόν πρακτικό και υπογράφεται ως ακολούθως.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ

ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ                                                     ΤΑ ΜΕΛΗ

                                                                                                       T.Y.
ΤΣΑΜΠΟΥΛΑΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ

Ακριβές Αντίγραφο
Πράμαντα, 17 Μαΐου 2012
Ο Δήμαρχος


Ιωάννης Α. Σεντελές

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου